TBMM Dijital Mecralar Kurulu, algoritma değişiklikleri ve sonuçlarına ait Google yetkililerini dinledi. Komisyon Başkanı Hüseyin Yayman, Meclis’te yasama yılı kapanmadan ‘Dijital Telif Maddesi’ni tüm paydaşlarla birlikte çıkarmak istediklerini ve bu istikametteki çalışmalarını yürüttüklerini tabir etti.
Komisyonda Google Reklamcılık ve Pazarlama Limited Şirketi Kamu Münasebetleri ve Siyasetleri Yöneticisi Tolga Sobacı, Google Arama Sözcüsü Johannes Mathias Müller, Google Fransa, Ortadoğu ve Afrika’dan Sorumlu Haber İştirakleri Yöneticisi Faten Dubarry Bouhaouala ve Google Reklamcılık ve Pazarlama Limited Şirketi Kamu Bağları ve Siyasetleri Müdürü Duygu Yücesoy sunum yaptı ve milletvekillerinin sorularını yanıtladı.
GOOGLE: ALGORİTMA ESER GÜNCELLEMESİ
TBMM Dijital Mecralar Kurulu’na sunum yapan Google yetkilisi Tolga Sobacı, algoritma değişikliği sonucu birtakım haber sitelerinin kapanmak zorunda kalmasına ait “Bizim rastgele bir web sitesini ön plana çıkartma ya da geriye düşürme üzere bir motivasyonumuz yok. Yapılan bütün algoritma güncellemelerini eserin daima şimdiki kalması ve kullanıcıların yararını yükseltmek için yapıyoruz. Bir algoritma güzelleştirmesi yaptığımızda ‘Şu firma batacak, bu web sitesi çıkacak’ üzere bir yönelim yok. Şayet rastgele bir siyasi görüşü, şahsı ön plana çıkartmak üzere bir gaye gütsek kendi ayağımıza sıkmış oluruz” dedi.
Google arama kısmı ve algoritma güncellemelerine dair kurula bilgi veren Google Arama Sözcüsü Müller, 2023 güncellemelerindeki mukayeseli deneyler, canlı trafik deneyleri ve arama kalitesine ait dataları sunarken, deneyler sonucunda hayata geçirilen güncellemelerin 4 bin 781 olduğunu belirtti.
GOOGLE: GÜNCELLEMELER SİYASİ EMELLİ DEĞİL
Müller, “Sistemlerimizde kimi güzelleşmeler yaptığımızda bunlar rastgele bir formda kişisel web sitelerini hedefleyen güzelleşmeler ya da güncellemeler olmuyor. Bu güncellemelerin temel hedefi, dünyanın her yerinde kullanıcıların bu arama hizmetinden çok daha düzgün bir formda faydalanabilmelerini sağlamak. Rastgele bir halde siyasi ideoloji ya da görüşü desteklemek ya da dezavantajlı duruma getirmek için güncelleme yapmamız kelam konusu değil. Yapacağımız değişiklik ve güncellemeleri arama duyuru panelinde kamuoyuyla paylaşıyoruz” dedi.
Müller’in akabinde kelam alan Ortadoğu ve Afrika’dan Sorumlu Haber İştirakleri Yöneticisi Faten Dubarry Bouhaouala de Google’ın yayıncılarla ilgili çeşitli geliştirme ve eğitim programlarına ait bilgi verdi.
Google yetkilisi Sobacı da “siyasi mühendislik” tezlerini reddederek şöyle konuştu:
“Bizim rastgele bir web sitesini ön plana çıkartma ya da geriye düşürme üzere bir motivasyonumuz yok. Yapılan bütün algoritma güncellemelerini eserin daima şimdiki kalması ve kullanıcıların yararını yükseltmek için yapıyoruz. Biz burada bir algoritma güzelleştirmesi yaptığımızda kendimizde ‘Şu firma batacak, bu web sitesi çıkacak’ üzere bir yönelim yok, onun testi de yok; daima olarak gelişen bir eser. Ve karşı taraftaki web sitesi yöneticilerinin de bu dinamik ortamda bizim algoritma değişikliklerimizi takip edip kendilerini güncellemeleri gerekiyor; bunları yapabilmeleri için de biz bütün bilgileri, algoritma değişikliklerini şeffaf bir biçimde paylaşıyoruz. Şayet biz rastgele bir siyasi görüşü, bir şahsı ön plana çıkartmak ya da geri plana itmek üzere bir gaye gütsek biz esasen -tabiri caizse- kendi ayağımıza sıkmış oluruz, bir daha kimse bizim eserimizi kullanmaz, bize kimse güvenmez.”
Algoritma değişikliği ve içerik değerlendirmelerine ait bilgi veren Müller ise güncellemelerin global çapta olduğunu ve rastgele bir site ya da kuruluşu gaye alamayacağını belirterek şunları söyledi:
“Güncelleme yaptığımız vakit bunları daha geniş ve global manada güncellemeler halinde planlıyoruz. Kaliteyle ilgili güncellemeler açısından bakıldığında buradaki kullanıcılara verdiğimiz bir el kitabımız var. 180 sayfalık bir kılavuz ve kamuya açık. Şeffaflık konusuna nasıl baktığımızı bu kılavuzda gösteriyoruz. Bu kılavuzda kalite bir dizi faktör üzerinden açıklanıyor. Burada değerlendiricilerin içeriğini 4 öge üzerinden değerlendirmelerini istiyoruz: Uzmanlık, tecrübe, yetkinlik ve güvenilirlik. Yakın geçmişte yapmış olduğumuz değişiklik, yapay bir biçimde oluşturulmuş olan metinlerin değerlendirilmesini içeren değişiklik. Kalite değerlendiricileri dünya çapında ve 10 bin kişi, kimileri Türkiye’ye ait çalışıyor. Kalitede yapılan birtakım güncellemeler temel çekirdek dediğimiz güncellemelere de bizi götürebiliyor. Kalite tecrübesinde tekil olarak sözler üzerinden değil, tecrübe ve emniyetli bilgiye erişim üzerinden kıymetlendiriyoruz. Bu temel güncellemeler birden fazla sinyali dikkate alıyor ve web siteleri açısından kıymetli dalgalanmalara yol açabiliyor. Spesifik olarak belli kullanıcıları odaklanarak bu güncellemeleri yapmıyoruz. Sıralamalar da son derece dinamik bir formda işliyor. Büsbütün kullanıcıların beklentileriyle ilgili. Aslında yayıncılardan gelecek geri bildirimleri daima olarak takip ediyoruz, yaşadıklarını anlamaya çalışıyoruz. Çekirdek güncellemeler sonucunda ortaya çıkan dalgalanmalardan sonra biz aslında durumun eski noktasına gelmesi üzere bir beklenti içerisinde değiliz fakat genel olarak buradaki gaye, arama sonuçlarının kalitesinin artırılması olduğu için alışılmış ki bir ölçü düzelmeyle birlikte eski noktaya gelmeyebiliyor.”
Türkiye’deki medya kuruluşlarıyla irtibat halinde olduklarını belirten Google Fransa, Ortadoğu ve Afrika’dan Sorumlu Haber İştirakleri Yöneticisi Faten Dubarry de algoritma değişikliğinin akabinde sorun yaşayan yayıncılara kontroller konusunda bilgi sunduklarını belirterek şu açıklamayı yaptı:
GOOGLE: 10 MİLYAR TIKLAMA SAĞLIYORUZ
“Türkiye’deki yayıncılarla süregelen bir alakamız var. Gelecekte de devam edecek. Ağustos ayındaki güncellemeden bu yana pek çok yayıncıyla görüştük ve açık bir siyasetimiz var. Kelam konusu durum ortaya çıktığında sorun yaşayan yayıncılara kontroller konusunda bilgi sunduk. Tıpkı vakitte ocak ayında da buradaydık ve bağımsız medyayla bir ortaya geldik, onların sorularını alıp geri bildirim sunduk. Burada ilgili bildirinin gerisindeki bireylerle onların meselelerine yönelik bağlantı kurduk. Ay sonunda yeniden yayıncılık dünyasından pek çok şahısla görüşmek üzere burada olacağız. Medyascope ve Gazete Pencere ile görüştük ve görüşmelerimiz devam edecek. Biz buradayız, hiçbir halde sorumluluğumuzdan kaçmıyoruz. Türkiye’deki pazarla, Türkiye’yle ilgilenen takımlarımız var. Birebir vakitte burada kendilerine sağladığımız araçlarla birlikte bu ilgili taraflara 10 milyar tıklama iletiyoruz yıl içerisinde, birebir vakitte reklam aracı sağlıyoruz, bunu bir paraya, gelir getirme aracına dönüştürebiliyorlar, bunun yanı sıra çeşitli araçlar öneriyoruz, bu araçları kullanarak üyeler elde edebiliyorlar.”
Görüşmeler sırasında, CHP İzmir Milletvekili Tuncay Özkan, Google yetkililerine dijital telif, algoritma değişikleri sonucu ortaya çıkan site trafiği ve Türkiye’deki içerik üreticileriyle olan irtibatlarını sordu.
Özkan’ın konuşmasından öne çıkanlar şöyle:
“Google, dijital pazardan en büyük hissesi alanlardan biri, arbede etmeden elindeki bir kuruşu vermiyor. Hepimizin emeğinden oluşuyor bu fakat arbede etmeden bizimle bir kuruş paylaşmıyor. Eğittiğiniz bin 200 kişiyi algoritmanızla yok ettiniz. Türkiye bu uygulamalara karşı kendi finanse eder pozisyonda, hiçbir katkınız yok. Zarurî telif ödemesi konusundaki teklifimize ne diyorsunuz?”
CHP Ankara Milletvekili Okan Konuralp de 12 Mart’ta kapanma kararı almak zorunda kalan yayın kuruluşlarını hatırlatarak, şöyle konuştu:
“‘Dünyanın çeşitli yerlerinde, Amerika dâhil, Google’la kamu otoritesi ortasında mahkemelik olmuş da bir durum var lakin siz bunların hiçbiri yokmuş üzere ve bütün cürüm bizdeymiş üzere, bu arkadaşlar başarısız medya kuruluşlarıymış da trafikleri ondan düşmüş üzere bu türlü bir toz pembe bir dünya kuruyorsunuz ve dediğim üzere ayrıntıya da girmiyorsunuz.”
More Stories
Yangın faciasında müthiş detay: İtfaiyeci baba veterinerden ağır uyku ilacı istemiş
CHP Kurultay soruşturması: İsmail Saymaz tabir verdi
Cumhurbaşkanı Erdoğan: En az zayiatla atlatacağız