Haberler | Son dakika haber

Haberler ve son dakika gelişmeleri | Güncel haber

Dünya devi Toyota’dan korkutan açıklama

Otomotiv sanayisi yeni bir çağa girerken Toyota tarife kaosu içindeyken karlılık ihtarında bulundu.

Toyota inişli çıkışlı bir yıla hazırlanırken, Japon araba üreticisi, küresel üreticilerin ABD Başkanı Donald Trump’ın gümrük vergisi kaosundan korunmak için çabalaması nedeniyle kârda düşüş ikazında bulundu.

Şirket Perşembe günü yaptığı açıklamada 31 Mart 2026’da sona erecek yıl için 3,8 trilyon Yen (26 milyar $) işletme geliri öngörürken, analistlerin 4,7 trilyon Yen olan beklentilerinin çok altında kaldı. Bu sayı, bir yıl evvelki 4,8 trilyon Yen ve 2024 mali yılında rastgele bir Japon şirketi için tüm vakitlerin en yüksek düzeyi olan 5,35 trilyon Yen ile karşılaştırılıyor.

Temkinli görünüm, ABD, Japonya ve Çin’deki satışların istikrarlı bir formda toparlanmasıyla dördüncü çeyrekte kârın %0,3 artışla 1,1 trilyon Yen’e ulaştığı son mali yılın ılık bir halde tamamlanmasının akabinde geldi.

Toyota, ABD gümrük tarifelerinin Nisan ve Mayıs aylarında kâra 180 milyar Yen’lik bir darbe vuracağını süreksiz olarak hesaba kattığını söyledi. Trump’ın daima değişen ticaret stratejisinden etkilenen araba üreticileri, bayiler ve araba modülleri tedarikçilerinin sayısı giderek artıyor.

Geçtiğimiz hafta Trump, ithal arabaları alüminyum ve çeliğe uygulanan farklı gümrük vergilerinden muaf tutacak bir yönerge imzalayarak kesime biraz rahatlama sağladı. Bu, ABD’de tamamlanmış araba üreten ve satan araba üreticilerinin Amerikan imali araçların pahasının %3,75’ine kadar bir mahsuplaşma talep etmelerine imkan tanıyan başka bir bildiri ile birlikte geldi.

ABD’DEKİ OPERASYONLAR TAM GAZ DEVAM EDECEK

Politika değişiklikleri birçok şirketin yatırım planlarını karmaşık hale getirirken, Toyota ABD’deki operasyonları kelam konusu olduğunda yoluna devam edeceğini belirtti.

Bu ortada, gümrük vergilerinin tesiriyle Nissan Meksika’da üretilen SUV’lar için ABD’ye sipariş vermeyi durdururken, Honda Civic’in hibrid versiyonunun üretimini Japonya’dan ABD’ye kaydırıyor. Mazda ise süreksiz bir tedbir olarak ABD’de üretilen bir model tipinin Kanada’ya ihracatını durduracak.

ABD, Japonya’nın en büyük beş araba üreticisi için en büyük pazar pozisyonunda. Bloomberg Intelligence’a nazaran geçen yıl Toyota’nın global satışlarının yaklaşık %23’ünü, Nissan’ın %28’ini ve Subaru’nun %71’ini oluşturdu. Japon üreticilerin geçen yıl ABD’de sattığı yaklaşık 5,9 milyon aracın yaklaşık yarısı ithal edildi.

Toyota da dahil olmak üzere esas Japon araba üreticileri, müşterilerin gümrük vergileri devreye girmeden ve potansiyel olarak araba fiyatlarına binlerce dolar eklemeden evvel alımları kilitlemek için çabuk etmeleri nedeniyle Mart ayında ABD satışlarında bir artış gördü.

ABD gümrük tarifelerinin Toyota üzerindeki tesirinin yanı sıra yatırımcılar, Yönetim Kurulu Lideri Akio Toyoda’nın dokuma tezgahı ve araba modülleri şirketi Toyota Industries Corp’u satın alma teşebbüsünün tesirini kıymetlendiriyor. Toyoda’nın teklifi 6 trilyon Yen bedelinde ve dünya çapında en büyük satın almalar ortasında yer alacak.